pátek 14. srpna 2020

VRŠÍČEK A JASAN V POREŠÍNĚ

2018

VRŠÍČEK U ROKYCAN

V posledním týdnu jsem navštívil dvě, pro mě nová místa, která na mě hodně zapůsobila. Tím prvním místem byl kopec zvaný Vršíček kousek za Rokycany. Jedná se o nízkou homoli se skálou ve vrcholové partii. Kdysi kopec pokrýval březový háj a říkalo se mu Březová hůrka. V roce 1744 byl na vrcholku položen základní kámen budoucí kaple Navštívení Panny Marie, která zde měla vyrůst na pameť hrozné morové epidemie, která v roce 1741 zasáhla město Rokycany. Kaple je malebná a na všechny strany do daleka viditelná.





Ke kapli dnes vedou kamenné schody, které jsou nahoře zakončeny po obou stranách stojícími kameny. Spekuluje se, jestli by to nemohly být pravěké menhiry, snad pozůstatek nějaké pohanské svatyně. Já si to nemyslím. Podobných kamenů se pod vrcholem válí spousty a byly z nich kdysi postaveny i stupně ve stráni, které plnily funkci schodů, než je nahradily ty dnešní, kvalitnější. Když bylo nové schodiště dokončeno, napadlo někoho prostě dva ty balvany po jeho stranách vztyčit.



Když jsme si ale oba kameny ošahali, byli jsme doslova šokováni energií, která jedním z nich proudila. Mluvím teď o kameni, který stojí při pohledu ze zdola vlevo a je obrostlý kořeny pěkného javoru. Nejsem obvykle na vnímání energií nijak zvlášť citlivý, většinou spíš nasávám celkovou atmosféru místa, ale tady jsem měl pocit, že ta síla v tom kameni doslova hučí. Měl jsem skoro pocit, že bych nedokázal tu sílu snášet déle, než několik málo minut.






Krásné místo, moc na mě zapůsobilo!



JASAN U POREŠÍNA

Druhým místem, o kterém se chci dneska zmínit, je krásný jasan rostoucí na jedné soukromé zahradě v obci Porešín u Petrovic. Jsou to vlastně stromy dva, které srostly dohromady a utvořily tak krásnou přírodní bránu. Brána je mocný symbol, který lze využít u přechodových rituálů, nebo u obřadů zaměřených na vstupování do jiných světů. Zdejší stromová brána je o to silnější, že se jedná o jasan, tedy strom, který hraje ústřední roli v mytologii a kosmologii starých seveřanů. Místo má vlídnou a klidnou energii. Jsem moc vděčný za zážitky z obou míst.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Nejčastěji čtené