středa 29. července 2020

KOPYTNÍK EVROPSKÝ


Latinský název : Asarum europaeum
Vládnoucí planeta : Mars?

Znáte kopytníky? Ne ,nemám na mysli koně ,krávy a tak ,ale malou krásnou rostlinku ,která se jmenuje kopytník evropský. Je to jedna z prvních jarních bylin ,ale protože roste skrytě a nenápadně ,nemá tu popularitu jako sněženky ,tavolíny a krokusy a zná jí vlastně jen málokdo.
Sníh je pryč a tak mě to už pár dní táhlo do lesních strání nad Lužnicí ,kde kopytníky každoročně rostou. Včera jsem měl konečně volno tak jsem vzal foťák ,Ťapku a vyrazil jsem. Vyšplhali jsme s Ťapinou do stráně nad řeku a pomalu se blížili po lesní cestičce k místu zastíněnému korunami buků ,dubů a břízek. Právě taková místa kopytníkům náramně vyhovují. Jejich oblé podkovovité listy rostou jen kousek nad zemí a ten kdo chce vidět květ ,musí se většinou sklonit a odhrabat rukama vrstvičku suchých loňských listů ,které opadaly z okolních stromů. Je to zvláštní rostlina ,na rozdíl od většiny ostatních své květy prostě schovává. Mám z ní pocit jakoby byla nejradši ,když lidé okolo jen projdou a ani si jí nevšimnou. Ze mě asi takovou radost kopytníky neměly ,protože jsem nadšeně poskakoval od jedné rostlinky ke druhé a odkrýval její plazivé stonky ve snaze nají rozvitý květ ,což se mi bohužel nakonec nepodařilo. Asi je přeci jen ještě trošku brzo a tak jsem musel vzít zavděk pouze poupaty. Abych vás úplně nepřipravil o zážitek přidám k těm svým dnešním fotkám ještě alespoň jeden snímek květu ,který jsem si vypůjčil ze stránek : http://botanika.wendys.cz .Kromě toho ,že jsou kopytníky poslem jara ,jsou pro mě i symbolem skryté krásy ,skromnosti a schopnosti splynout se svým okolím. Chceme-li zůstat pro druhé "neviditelní" ,může být kopytník vhodným magickým pomocníkem.
Zkušení léčitelé používají kopytník ,jako prostředek proti kuřáckému kašli a zevně ke koupelím na některé druhy ekzémů. Pro laika je však bezpečnější kopytník raději neužívat ,obsahuje totiž silné jedy a bezpečné dávkování není snadné.



Místo ,kde rostou kopytníky.






A to už jsou kopytníky a jejich skrytá krása.

A nakonec vypůjčená fotografie s květem.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Nejčastěji čtené