neděle 26. července 2020

KOSTIVAL LÉKAŘSKÝ



KOSTIVAL LÉKAŘSKÝ

Latinský název : Symphytum officinale

Vládnoucí planeta : Saturn

Kostival lékařský je další bylinou ,kterou mám rád a jejíž léčebné účinky mám vyzkoušené. Co se týče kostivalu ,jsem až zatvrzele konzervativní. Kdykoli mám někde na těle namožené ,nebo natažené svaly ,kdykoli se mi vrátí do zápěstí zánět šlach (pozůstatek po létech čalounění autoopěrek) sahám po kostivalové masti. Maruška mi obvykle nabízí mnohem větší škálu různých gelů ,tinktur a mastí ,ale já jsem věrný kostivalu ,který mě nikdy nezklamal.
Nejznámější kostivalová mast se vyrábí pražením nastrouhaného kostivalového kořene v sádle ,ale existuje i mnoho dalších receptů ,které lze nalézt v každé dobré bylinkové knize. Aby byla mast opravdu silná je nutné kořen vykopat buď na jaře ještě před květem ,nebo na podzim v době po odkvětu. V období kdy kostival kvete je většina jeho síly a účinných látek shromážděna v nadzemních částech rostliny a je lepší použít k léčení listy.
Na potíže s klouby šlachami ,svaly a kostmi používají lidé kostival už od starověku. Staří Řekové vařili z kořene kostivalu lepkavou pastu kterou napouštěli pruhy plátna a pak jimi ovazovali zlámané končetiny. Nejenže léčivé látky obsažené v kostivalu opravdu napomáhají rychlejšímu srůstání kostí a hojení ran ,ale po ztuhnutí pasty měl zraněný svou končetinu zpevněnou podobně ,jako dnes my v sádře.
Kostival lze užívat také vnitřně na kašel a nemoci žaludku a střev ,ale vzhledem k tomu ,že vám mohou větší dávky odrovnat játra ,bych v těchto případech raději volil jinou léčbu.
Nevím o tom ,že by se kostival vyskytoval v nějaké staré pověsti ,či mýtu ,ale lidé si prý v dávných dobách strkali kousek kostivalu do bot ,nebo ho věšeli na zavazadla ,aby je chránil při cestování. Kadidlo ,nebo čaj ze směsi kostivalu a černobýlu prý pomáhá navodit stav transu ,koncentrace a vizualizace (hodlám vyzkoušet).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Nejčastěji čtené